De van Sprang en Tempo

Bus opleiding Automaat

Buschauffeur worden, jongens en meisjes droomden er vroeger van!! Maak je dromen waar, kies voor een echt vak en beroep. Met de Busopleiding bij van Sprang & Tempo kies je voor een persoonlijke opleiding, vorig jaar hebben onze cursisten, op de onafhankelijke site Kyoh, deze opleiding beoordeelt met een 9.1 en hebben ze vooral de persoonlijke aanpak hoog gewaardeerd.

Bus opleiding

Na de proefles werken wij een opleidingsplan voor je uit, hierdoor weet je al voordat je begint heel goed wat de kosten van jou persoonlijke opleiding zijn, hoelang je opleiding duurt en natuurlijk wat je allemaal in theorie maar vooral in de praktijk moet kunnen.

Doordat je een persoonlijk opleidingsplan maakt is ook de snelheid van de opleiding precies op jou wensen en mogelijkheden afgestemd. Geen gehaast dus als je het rustig aan wilt doen en geen getreuzel als je lekker wilt opschieten met de opleiding

Direct aan de slag, boek een vrijblijvende proefles. Een busopleiding is een pittige beroepsopleiding en daarvoor wil je wel een goede keus in jou opleider maken! Na de proefles ben je bij ons helemaal vrij om een keus te maken. Maar dan weet je in ieder geval wat wij jou kunnen bieden, dan weet jij hoe lang het duurt en tegen welke prijs!

Wij leiden op voor het automaat rijbewijs!!

Wij verzorgen onze bus rijlessen op een automatisch geschakelde bus!

Het gebruik van een automatisch geschakelde bus tijdens de rijlessen vergroot uw kans om in één keer te slagen en verlaagd het benodigde aantal  rijlessen aanzienlijk.

Door het lessen en examen doen met een automatisch geschakelde bus krijgt u straks wel een automaat rijbewijs. Als u werkzaam gaat zijn in het openbaar vervoer dan is dit geen probleem.  In het openbaar vervoer worden alleen nog maar 100% automaat bussen gebruikt. In de touringcar branche wordt momenteel ook voor meer dan 70% met automatische geschakelde bussen gereden.

Er is momenteel ook altijd nog een klein deel van de branche die gebruikt maakt van geschakelde bussen, u heeft dan dus niet het juiste rijbewijs om deze bussen te rijden.

Particulier

Als u privé met een bus wilt rijden, bijvoorbeeld met een als camper omgebouwde touringcar, kunt u volstaan met het rijbewijstraject. Het rijbewijstraject bestaat uit:

Vakbekwaamheid deel 1 (RV1)

Hierin worden de onderdelen verkeer en techniek behandeld.

Vakbekwaamheid deel 2 (V2D)

Dit onderdeel bevat de hoofdstukken administratie, veiligheidsaspecten, imago van het beroep, markt van het personenvervoer, examenvorm: “meerkeuzevragen”.

Vakbekwaamheid deel 3 (V3D)

Dit onderdeel bevat ook de hoofdstukken administratie, veiligheidsaspecten, imago van het beroep, markt van het personenvervoer alleen is de examenvorm nu: “cases”.

Praktijkexamen D (85 minuten)

Als u in het bezit bent van de 2 geldige theoriecertificaten vakbekwaamheid deel 1 en 2 kunt u het praktijkexamen afleggen.

Beroepsmatig

Om beroepsmatig de bus te mogen rijden zal er naast vakbekwaamheid 1 en 2 en het praktijkexamen D nog 1 theorie examen en een 2 tal toetsen worden afgelegd.

Vakbekwaamheid deel 3 Dit examen toetst de kennis van vervoersadministratieve zaken.

Praktische toets

De kandidaat laat zien dat hij over een juiste beroepshouding beschikt door te verschijnen in schone kleding met een verzorgd uiterlijk.
De kandidaat is tijdens de interactie met passagiers in staat een net en beleefd taalgebruik te bezigen

Toets op besloten terrein

De kandidaat is in staat aan te tonen het voertuig in verschillende situaties en bij verschillende weersomstandigheden onder controle te hebben bij het vooruit en achteruit manoeuvreren volgens aangegeven parcours, het parkeren op aangewezen plek en het bochten rijden.

Voor wie is de Richtlijn Vakbekwaamheid (code 95)?

Momenteel is een chauffeursdiploma verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig zwaarder dan 7,5 ton. Onder de nieuwe regelgeving is een geldige code vakbekwaamheid verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D noodzakelijk is.

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid.
Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Werken zij beroepsmatig als chauffeur? Dan dienen zij wel nascholing te gaan volgen.

Geen chauffeursdiploma meer

Slaagt men vanaf 2009 dan krijgt men niet langer het papieren chauffeursdiploma. In plaats hiervan komt er een code vakbekwaamheid op het rijbewijs. Deze code “95” komt achter de rijbewijscategorie C en/of D te staan.

Achter de code komt de datum te staan waarop de geldigheid van de vakbekwaamheid verstrijkt. Bijvoorbeeld: 95.08.09.2013. De code heeft een geldigheid van vijf jaar.

Als u niet voldoet aan de nascholingsplicht, mag u uw vak niet meer uitoefenen. Voor de nascholing kunt u kiezen uit een uitgebreide lijst van gecertificeerde cursussen In deze lijst is altijd een cursus te vinden die naadloos aansluit bij de dagelijkse beroepspraktijk.

Wat moet ik doen om de vakbekwaamheid (code 95) te behouden?

Om beroepschauffeur te blijven, bent u verplicht iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing te volgen.
Als u niet voldoet aan de nascholingsplicht, mag u uw vak niet meer uitoefenen.

Wij adviseren beroepschauffeurs om jaarlijks een deel van de nascholing te volgen en niet alle nascholing in het laatste jaar te plannen. Als iedereen tot het laatste moment wacht bestaat de kans dat er een tekort aan opleidingen kan ontstaan. Hierdoor zou u uw vakbekwaamheid (code 95) niet tijdig kunnen verlengen en dus Uw beroep niet kunnen uit oefenen.

Vrijstellingen Code 95

Voor een compleet overzicht van alle vrijstellingen voor de code 95 klik hier  (website ilent)

Welke nascholing heb ik tot nu toe gevolgd?

Op de website www.mijncbr.nl kunt u bekijken welke CCV diploma’s, certificaten en nascholingsuren u heeft behaald. Voor de bescherming van uw privacy kunt u alleen inloggen via uw DigiD.

Zowel vrachtauto- als buschauffeur?

Een chauffeur die zowel voor de vrachtauto als de bus vakbekwaam is, hoeft slechts één keer 35 uur nascholing te volgen per 5 jaar en niet 70 uur.

Benieuwd naar onze aanpak?

Onze leerlingen geven ons gemiddeld een 9!